• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
מחקרים

הקשר בין אטופיק דרמטיטיס לבין הפרעת קשב ואוטיזם

הודגמו קשרים מובהקים בין אטופיק דרמטיטיס ובין הפרעת קשב וריכוז והפרעת הספקטרום האוטיסטי. יש מקום לשקול גישה רב-מקצועית בחולים אלו במידה ונצפים תסמינים התנהגותיים

26.11.2023, 15:43
הפרעת קשב וריכוז בילדים (צילום: אילוסטרציה)

אטופיק דרמטיטיס (AD) חולקת קווי דמיון עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) והפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) בכל הנוגע לפתוגנזה, המערבת תהליך דלקתי וגנטיקה.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Dermatology' מטרת החוקרים הייתה לבחון באופן שיטתי את העדויות הקיימות על הקשרים בין AD,י ADHD ו-ASD. כרקע לכך, מציינים החוקרים כי העדויות הקיימות בנוגע לקשרים של AD עם ADHD ו/או ASD אינן חד משמעיות.

החוקרים עקבו אחר הנחיות ה-Meta-analysis of Observational Studies in Epidemiology וערכו חיפוש במסדי הנתונים MEDLINE,י Embase,יCochrane ו-Web of Science החל מראשיתם ועד ל-4 בפברואר 2022. החוקרים אספו מחקרים תצפיתיים אשר כללו הערכות מתוקננות ו/או נתונים בנוגע לשכיחות של ADHD ו-ASD בחולי AD. בנוסף, החוקרים ערכו מטא-אנליזה של מודל השפעות אקראיות על מנת לחשב יחסי סיכויים מאוגמים ורווח בר-סמך של 95%, וערכו אנליזות של תתי-קבוצות לפי חומרת ה-AD, הגיל, המיקום הגיאוגרפי ומתאר המחקר.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

לצורך האנליזה נאספו 24 מחקרים הכוללים 71,373,639 משתתפים בסך הכל. מטא-האנליזה אותה ערכו החוקרים הדגימה קשרים מובהקים בין AD ובין ADHD (יחס סיכויים מאוגם, 1.28; רווח בר-סמך של 95%, 1.18-1.40) ו-ASD (יחס סיכויים מאוגם, 1.87; רווח בר-סמך של 95%, 1.30-2.68). אנליזות של תתי-קבוצות הדגימו כי הקשרים הבולטים ביותר להפרעת קשב וריכוז היו במחקרים שהעריכו חולי AD קשים, וכן במחקרים שהתמקדו בילדים ובני נוער בגיל בית ספר. נמצא כי השכיחות המאוגמת של ADHD בחולי AD הייתה 6.6% והשכיחות המתאימה של ASD הייתה 1.6%.

החוקרים מסכמים כי העדויות הנוכחיות מצביעות על קיומם של קשרים מובהקים בין AD לבין ADHD ו-ASD. עוד מוסיפים ומציינים החוקרים כי קבלת ייעוץ פסיכיאטרי ונקיטת גישה רב-מקצועית יסייעו לחולי AD המתייצגים עם תסמינים התנהגותיים המצביעים על ADHD או על ASD.

מקור:

Yu Cheng, Jing-Wun Lu, Jen-Hung Wang, Ching-Hui Loh, Tai-Li Chen; Associations of atopic dermatitis with attention deficit/hyperactivity disorder and autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analysis: Atopic Dermatitis, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Autism Spectrum Disorder. Dermatology 2023; https://doi.org/10.1159/000533366

נושאים קשורים:  מחקרים,  אטופיק דרמטיטיס,  הפרעת קשב וריכוז,  אוטיזם,  ADHD
תגובות