מחקרים

הקשר בין פרוביוטיקה לאלרגיות ואסתמה בילדות

ייתכן ותוספי פרוביוטיקה בהריון מסייעים למניעת מצבי אלרגיה בילדים

19.06.2022, 17:15
כמוסות פרוביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

מערכת החיסון האימהית בעלת תפקיד חשוב מאוד בהתפתחות מערכת החיסון של עוברים. כמו כן, מחקרים הדגימו כי פרוביוטיקה יכולה לסייע בוויסות תגובות חיסוניות. לכן, ייתכן שמתן של תוספי פרוביוטיקה לנשים בהריון יכול להשפיע על התפתחות מערכת החיסון בעוברים, ולהפחית את הסיכויים של יילודים וילדים לפתח מצבים אלרגיים. מטרות המחקר הנוכחי היו לערוך סקירת ספרות שיטתית ולהעריך האם מתן של תוספי פרוביוטיקה לנשים בהריון יכולה להפחית את ההיארעות של מחלות אלרגיות בילדים.

במחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Nutrients ערכו החוקרים סקירת ספרות שיטתית אשר כללה חיפוש במאגרי המידע Medline, CINAHL ו-Embase על מנת לאתר ניסויים קליניים אשר השוו מתן תוסף של פרוביוטיקה לעומת אינבו בנשים בהריון. תנאי היכללות כללו ניסויים שתיעדו את התייצגות של מצבים אלרגיים בילדים שנולדו לאותן נשים. המידע שחולץ מאותם ניסויים כלל את מאפייני המשתתפות וממצאי המחקרים. בנוסף, העריכו החוקרים את איכות המחקרים ואת הסיכון להטיות.

במסגרת סקירת הספרות אותרו 850 מחקרים אשר מתוכם נמצאו 6 ניסויים שעמדו בכל תנאי ההיכללות. תוצאות הסקירה הראו כי 2 מחקרים לא מצאו כלל השפעה של מתן פרוביוטיקה לאימהות על התוצאים שנמדדו, בעוד ש-2 אחרים מצאו כי הייתה הפחתה של אקזמה ודלקת עור אטופית. בנוסף, נמצא כי במחקר אחד תואר כי לא הייתה השפעה על מצבים אטופיים אך הייתה ירידה בסיכון לאלרגיות בתת קבוצה של ילדים בעלי סיכון מוגבר למצבים אלרגיים מורשים. המחקר האחרון שנכלל לא מצא אפקט של מתן פרוביוטיקה לאימהות במהלך ההיריון על התפתחות מצבי אלרגיה בקרב ילדים לפי פרוטוקול Intention to treat, אך כאשר בוצע ניתוח של כלל המקרים נרשמה ירידה בסיכון לדלקת עור אטופית.

תוצאות המחקרים אשר נכללו בסקירה אינן עקביות אך מדגימות כי ייתכן ולמתן תוסף של פרוביוטיקה יש את הפוטנציאל להפחית אלרגיות ביילודים כאשר התוסף נלקח במהלך ההריון, בייחוד בילדים בסיכון גבוה לפתח אלרגיה. עם זאת, דרושים עוד מחקרים גדולים יותר על מנת לספק תשובה יותר חד משמעית, ומומלץ כי מחקרים אלה יתמקדו באוכלוסיות בסיכון.

מקור:

Colquitt A. et al. Nutrients (2022). https://doi.org/10.3390/nu14091852

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת עור אטופית,  פרוביוטיקה,  אלרגיה,  אקזמה
תגובות