חדשות

חוקרים בקליבלנד קליניק: ויאגרה עשויה להיות תרופה לאלצהיימר

גברים שנטלו ויאגרה הציגו סיכון נמוך יותר לאלצהיימר. וכמו כן הציגו הפחתה בשיעור של 69% בהיארעות של אלצהיימר

כדורי ויאגרה של חברת פייזר
כדורי ויאגרה של חברת "פייזר" (צילום: אילוסטרציה)

"הגלולה הכחולה" – התכשיר לטיפול באין-אונות sildenafil ("ויאגרה") – יכולה להיחשב כמועמדת לטיפול יעיל כנגד דמנציה מסוג אלצהיימר, כך טוען צוות חוקרים בארה"ב שפרסם על כך שלשום (ב') דו"ח מחקר ב-Nature Aging. את הצוות הוביל ד"ר פיישיונג צ'נג (Feixiong Cheng) מהמכון לרפואה גנומית במרכז המחקר של "קליבלנד קליניק" ואוניברסיטת קייז ווסטרן רזרב בארה"ב.

במחקר בחן הצוות את האפקטים של התכשיר על המוח. בדיקות שנעשו בתאי המוח הראו כי יעד התכשיר הוא על כמה חלבונים שמצטברים במוח בצבירים – אחד מביטוייה האופייניים של מחלת אלצהיימר.

צוות מחקר מקליבלנד קליניק ביצע גם ניתוח נתונים של 7 מיליון חולי אלצהיימר ומצא כי גברים שנטלו ויאגרה הציגו סיכון נמוך יותר לאלצהיימר. וכמו כן הציגו הפחתה בשיעור של 69% בהיארעות של אלצהיימר. עם זאת החוקרים הדגישו: "כדאי יהיה לבצע עוד מחקרים כדי לאשש את הממצא הזה".

מומחים בתחום המחקר הרפואי שבחנו את ממצאי המחקר הזה, כך דיווח BBC, הגיבו: "עבודה כזאת מאד מלהיבה משום שהצגת תכלית חדשה לתרופה קיימת תהיה מהירה יותר, פשוטה יותר וזולה יותר מאשר לפתח מותג טיפול חדש לחלוטין".

ה"סילדנאפיל" במקורה נועדה בכלל לשמש כתרופה למחלת לב מאחר שהפעולה העיקרית שלה הוא לשפר את זרימת הדם, על ידי הרחבת כלי דם. רק כעבור זמן מה גילו הרופאים שלתרופה אפקט זהה על אזורים אחרים בגוף, בכלל זה על עורקי איבר המין הזכרי, ובעקבות זאת טויב הפיתוח וסומן כטיפול מוצלח בהפרעות בתפקוד המיני, בזקפה.

אבל מומחים סברו שיהיו לה שימושים נוספים. ואמנם – התרופה ניתנת כיום לגברים ולנשים הסובלים מ-Pulmonary hypertension, יתר לחץ דם ריאתי (PH או PHT) עלייה בלחץ הדם בכלי הדם של הריאה, עורקים וורידים.

בשנים האחרונות מדענים בתחום הרפואה החלו לחקור האם התכשיר הזה גם יסייע בטיפול באנשים עם סיכון לדמנציה וסקולרית – הצורה השנייה השכיחה ביותר של דמנציה, אחרי אלצהיימר. היא מופיעה כאשר חלה ירידה בזרימת הדם גורמת נזקים למוח. עתה סומן יעד חדש שהחוקרים מאמינים בו: התכשיר יסייע גם בטיפול באלצהיימר.

הגורם המדויק מדוע מתרחשת צורה זאת של דמנציה איננה מובן במלואו. אבל הרופאים יודעים שקיימת הצטברות לא נורמלית של חלבונים מסוימים, בצבירים, במוח של אנשים החולים באלצהיימר.

הצוות של קליבלנד קליניק ניסה מינונים גבוהים של התכשיר – הרבה יותר גבוהים מאלו שאדם עשוי ליטול – וכך הגבירו את גדילת תאי המוח. במקביל הצטמצמה הצטברות החלבונים הנ"ל. הניסוי בוצע כמובן במעבדה על רקמת מוח אנושית.

במהלך המחקר הוברר כי אנשים שנוטלים סילדנאפיל נוטים הרבה פחות לפתח אלצהיימר לעומת מי שאיננו נוטל תרופה זאת. הצוות ביסס את ממצאיו ומסקנותיו על בסיס נתונים שנאספו במשך 6 שנים לגבי יותר מ-7.23 מיליון אנשים.

ד"ר צ'נג: "הממצאים מאד מעודדים ויידרשו עוד מחקרים. עם זאת הממצאים שלנו רק מבססים את הקשר שבין השימוש בתרופה והפחתת השכיחות של אלצהיימר". הצוות נערך לבצע עתה ניסוי שיבחן את המנגנון של התרופה ובמקביל יבוצע שלב 2 בניסוי קליני אקראי כדי לבחון את הסיבתיות ולאשר את היתרונות הקליניים שבשימוש בסילדנפיל במיוחד עבור מטופלים הסובלים מאלצהיימר.

מה שברור: מוקדם עדיין לרוץ ולרשום את "הגלולה הכחולה" כתכשיר יעד לאלצהיימר ויש חוקרים הסבורים שיש מקום לקוות שבמהלך ניסויים קליניים נרחבים בגלולה בעקבות ממצאי מחקר זה – לא יתגלו אכזבות.

נושאים קשורים:  חדשות,  ויאגרה,  אלצהיימר,  קליבלנד קליניק,  סילדנאפיל,  בעיות בתפקוד מיני,  דמנציה
תגובות
09.12.2021, 07:28

אמינותה של פייזר מוטלת בספק גדול. כך אני מתרשמת. אני מגיעה למסקנה זאת נוכח התנהלותה בעבר וביתר שאת נוכח התנהלותה בימים אלה, וכפי שיתברר, לדעתי, בעתיד הלא רחוק ( עוד בטרם יפוג תוקף החיסיון).
אני מצפה מרופאי ישראל, להיות ביקורתיים, מקצועיים, ומעל הכל לא לשכוח את שבועת הרופא. דומה כי רופאי ישראל מונחים על ידי פוליטיקאים, פקידים ועסקנים. התהפכו כאן היוצרות. חובתם המוסרית והמקצועית של הרופאים לקחת אחריות על חיי האזרחים, שבריאותם תלויה בהם, ולהפוך שוב את היוצרות כך שהפקידים והעסקנים יסורו לפקודתם, ולא להפך.
ויפה שעה אחת קודם.

11.12.2021, 01:12

שלום דוקטור יקרה למדעי הרוח.
אם היית דוקטור לרפואה, אולי היית שמה לב שהמחקר לא בוצע על ידי פייזר, ושהפטנט של סילדנפיל פג לפני מעל לעשור.
מציעה לך לפזר את הרפש האנטיווקסרי שלך במקום אחר, או לפחות להוסיף גילוי נאות שאינך דוקטור לרפואה.

אנונימי/ת
12.12.2021, 23:39

אל דאגה, פייזר תמצא דרך להמציא תרופה דומה עם פטנט , כמו במקרה של איברמקטין.
העבר של פייזר לא מכבד חברה לסחר באיברים בבני אדם מסין