מחקרים

הקשר בין דלקת עור אטופית לסיכון לפתח מחלות אוטואימוניות

מטופלים עם דלקת עור אטופית נוטים לפתח מחלות אוטואימוניות בשכיחות גבוהה

דלקת עור אטופית היא מחלת העור הדלקתית הנפוצה ביותר ומהווה עול בריאותי כבד בכל העולם. לאחרונה, הדגימו מחקרים תצפיתיים את הקשר הפוטנציאלי בין דלקת עור אטופית ומחלות אוטואימוניות. עם זאת, טרם נמצא ניתוח על המציג את ההימצאות או ההיארעות של מחלות אוטואימוניות בקרב מטופלים עם דלקת עור אטופית. לכן, בהתחשב במשמעות הקלינית של קשר זה, שמו החוקרים למטרה להעריך את הסיכון למחלות אוטואימוניות בקרב מטופלים עם דלקת עור אטופית באמצעות שיטה זו.

במסגרת ניתוח העל סקרו החוקרים את מנועי החיפוש ומאגרי המידע PubMed, EMBASE ו-Web of Science מיום הקמתם ועד אוקטובר 2020. מחקרים שנכללו היו מחקרים תצפיתיים אשר סיפקו אפקטים משוערים ורווחי סמך 95% או מידע גולמי. את טיב המאמרים שנבחרו בחנו החוקרים באמצעות סולם ה-Newcastle-Ottawa. תוך שימוש במודל אפקט אקראי חישבו החוקרים את הסיכון היחסי, יחסי הסיכויים ואת רווחי הסמך 95%.

תוצאות המחקר הדגימו כי בסקירת הספרות נמצאו 14 מחקרים תצפיתיים אשר נכללו בניתוח העל. ניתוח העל של מחקרי המקרה-ביקורת ומחקרי החתך לפי שיטת האפקט האקראי הדגים קשר מובהק בין דלקת עור אטופית ומגוון מחלות אוטואימוניות ביניהן התקרחות אזורית, צליאק, קרוהן, דלקת מפרקים שגרונית, זאבת אדמנתית מערכתית, דלקת מעי כיבית וויטיליגו. יתרה מכך, איחוד תוצאות מחקרי העוקבה הדגים כי מטופלים עם דלקת עור אטופית היו בעלי נטייה גדולה יותר לפתח מחלות אוטואימוניות.

ניתוח על זה מדגים כי מטופלים עם דלקת עור אטופית נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלות אוטואימוניות. בין המחלות שנמצאו קשורות היו התקרחות אזורית, צליאק, קרוהן, דלקת מפרקים שגרונית, זאבת אדמנתית מערכתית, דלקת מעי כיבית וויטיליגו. ישנה חשיבות גדולה לגילוי מוקדם של מטופלים אלה על מנת להתחיל טיפול בזמן. תוצאות אלה מדגימות כי רופאי עור ואלרגולוגים צריכים להיות מודעים למחלות אוטואימוניות במטופלים אלה ולנקוט בהתערבויות בהתאם לנדרש. כמו כן, על מנת להתגבר על מגבלות מחקר זה, נדרשים מחקרים בקנה מידה גדול כדי לבסס בצורה מדויקת יותר את הקשר שבין דלקת עור אטופית למחלות אוטואימוניות.

מקור: 

Zhiyu L. et al. Allergy Asthma and Clinical Immunology (2021). https://doi.org/10.1186/s13223-021-00597-4

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת עור אטופית,  מחלות אוטואימוניות
תגובות