COVID-19 בישראל

מומחים מזהירים מפני רכש מיותר של מכשירי אקמו

בכירים במערכת הבריאות מזהירים מחזרה על תרחיש מכשירי ההנשמה, שנקנו בהמוניהם בתחילת המגיפה אך לא נמצא כוח אדם מקצועי להפעלתם

מכונת אקמו ביחידה לטיפול נמרץ. צילום שאטרסטוק

מומחי רפואה, בכירים במערכת הבריאות וגם בכירים באוצר מזהירים שהקריאה "לצאת למסע רכש של מכשירי אקמו עלולה להיות טעות. לא בטוח שרכישה מסיבית של מכשירים אלה היא המדיניות הנכונה". כך דיווח הבוקר (א') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

בדיווח נמסר כי עד התפרצות הקורונה היו בישראל 35 מכשירי אקמו. באפריל 2020 דיווחה ד''ר אורלי וינשטיין, אז מנהלת הרכש במרכז השליטה של משרד הבריאות וכיום מנהלת חטיבת בתי החולים ב"כללית", כי בסיכום עם האוצר אושר להזמין 30 מכשירים נוספים. לפי משרד הבריאות יש עתה בישראל 80 מכשירי אקמו והשיעור לנפש בישראל הוא מהגבוהים בעולם. רק כמחצית מהמכשירים נמצאים בשימוש. מחציתם מהווה גיבוי למקרים של תקלות. הבעיה היא במחסור בצוותים מיומנים שיפעילו אותן ובמיטות אשפוז.

בתחילת המגיפה בישראל נתגלה מחסור במכשירי הנשמה. מאות מכשירי הנשמה נרכשו במסע רכש מהיר תוך תחרות עם מדינות אחרות שתוארה קשה ואכזרית, אבל בסופו של דבר הוברר שלצורך הפעלת כל מכשיר הנשמה נדרשים רופא מרדים, שתי אחיות, מיטת אשפוז עם נקודת חשמל וחמצן ומנות מזון מתאימות. מספיק שרכיב אחד מהרשימה הזו חסר כדי שלא יתאפשר להשתמש במכשיר. יותר מאוחר התגלה שבישראל יש כ־3,000 מכשירי הנשמה וניתן להנשים במקביל רק 600־800 איש. נכון לאתמול, מספר המונשמים עומד על 203 - כרבע מיכולת ההנשמה של מערכת הבריאות.

בדיווח נאמר ש"הריצה העיוורת עתה לרכישת מכשירי אקמו חדשים איננה ברורה לרוב הבכירים במערכת הבריאות וגם באוצר. אבל במשרד הבריאות, בעיקר בחטיבת בתי החולים הממשלתיים,  יש סבורים שקיים מחסור ובכמה בתי חולים ובהם "הלל יפה" בחדרה ו"ברזילי באשקלון", אין כלל מכשירים אלה. נשמעה טענה שמשרד האוצר מנסה לעכב את הרכש מסיבות תקציביות והמחלוקות בין האוצר לבין משרד הבריאות סביב תקצוב הבריאות הרגיל ותקצוב הקורונה "הולכות ונערמות".

בשבוע הבא, כאשר המשק יחזור לפעילות מלאה לאחר חודש החגים, "צפוי פיצוץ נוסף בין שני המשרדים סביב תקני הקורונה שטרם תוקצבו (בהיקף של 850 מיליון שקל). מערכת הבריאות דורשת את תקצובם לבסיס (באופן פרמננטי) וקליטתם לצמיתות, בעוד שהאוצר מתנגד בנימוק שמלכתחילה הובהר שהתקנים הללו זמניים.

כן דווח שב"כללית" נשקל מבצע רכש מיידי של שני מכשירי אקמו – עלות כל אחד כ-256 אלף שקל לפני מע"מ ועלויות השימוש בו מגיעות לכ-300 אלף שקל בחודש. לפי תחשיבי האוצר, עבור ארבעה ימי אשפוז עם אקמו, קופות החולים צריכות לשלם לבתי החולים 5,677 שקל נוספים על כל חולה וארבעה ימי אשפוז עם אקמו עולים לסל הבריאות כ־23 אלף שקל, כ־75% מזה עלות האשפוז.

נושאים קשורים:  מכשירי אקמו,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  חדשות,  קורונה,  19-COVID
תגובות