מחקרים

מה התפקיד של לפטין בגוף?

במחקר שהתפרסם בכתב העת Journal of Endocrinology מצאו באיזה שלב לפטין עובר מלהיות מעורב בתהליכים התפתחותיים ומתחיל לקחת חלק בוויסות תהליכים מטבוליים

תינוק אוכל (צילום: אילוסטרציה)

לפטין הינו הורמון האחראי על וויסות משקל אצל בעלי חיים בוגרים. לעומת זאת, בתקופה שלאחר הלידה ההורמון מעורב בעיקר בתהליכים התפתחותיים. מכיוון שטרם ידוע מתי בדיוק מתרחש השינוי בתפקיד המטבולי של ההורמון, מטרת החוקרים הייתה לזהות את התחלת השפעות הלפטין על ויסות מאזן האנרגיה בגוף.

במחקר שתוצאותיו התפרסמו ראו החוקרים כי עכברים זכרים מזן Lepob/ob (מוטציה בלפטין עם נטייה להשמנה - ob) החלו להציג סימנים של השמנה החל מגיל 13 ימים לאחר הלידה (P13), בעוד נקבות הציגו שינויים אלו רק מגיל 20 יום (P20). הזרקות יומיות של לפטין בין P10 לבין P22 לא מנע את ההשמנה של עכברים מסוג WT. עם זאת, הזרקה יחידה ואקוטית גרם לתגובה אנורקסוגנית בעכבר בן 10 ימים מזן C57BL/6, אך לא בעכברים בני 7 ימים.

החוקרים זיהו עליה-תלויית גיל במספר תאי העצב עם קולטנים ללפטין, ותאי pSTAT3 בהיפותלמוס של עכברים בגילאים P7,יP10 ו-P16. מחסור בלפטין גרם לכך שבגיל P7-P12 ההיפותלמוס החל לווסת את כמות תוצרי השעתוק המעורבים בויסות המטבוליזם. בנוסף, החוקרים צפו שמתן לפטין חלופי בעכברים בני 10 ימים (P10) מנע מתגובה היפותלמית אופיינית הנגרמת על ידי צום. עכברים זכרים ונקבות בשלב P12 הדגימו התפתחות זהה של זרועות אקסונים בתאי עצב שב-Arcuate Nucleus בעכברים מזן WT או Lepob/ob.

מסקנת החוקרים הייתה כי ניתן להגדיר את השלב בו תפקיד הלפטין כבר לא קשור להתפתחות אלא לוויסות מנגנונים מטבוליים. ממצאים אלו מסייעים בהבנת תפקיד הלפטין בשלבי ההתפתחות השונים.

מקור: 

Pryscila D S Teixeira, et al. (2021) “Characterization of the onset of leptin effects on the regulation of energy balance”. Journal of Metabolism, June 2021. Vol. 249, Issue 3, p. 239-251. doi.org/10.1530/JOE-20-0076

נושאים קשורים:  מחקרים,  לפטין,  מטבוליזם,  היפותלמוס
תגובות