אטופיק דרמטיטיס

ניבוי אטופיק דרמטיטיס עיקשת בילדים על ידי מאפיינים קליניים ורמות חלבונים בסרום

אטופיק דרמטיטיס בגיל הינקות כוללת שלושה תת-סוגים אימונולוגיים. ניתן לנבא מחלה עיקשת באמצעות רמות של ציטוקינים בסרום ומשתנים קליניים מסוימים

20.06.2021, 14:45
דלקת עור אטופית (צילום: שאטרסטוק)

ידוע כי אטופיק דרמטיטיס הינה מחלת העור הדלקתית השכיחה ביותר בקרב ילדים, כאשר 30% מכלל המאובחנים סובלים ממחלה כרונית או חוזרת בגיל ההתבגרות. עד כה, לא ניתן היה לחזות באילו חולים המחלה תישאר ולא תחלוף. מטרת החוקרים במחקר הנ"ל הייתה לנסות ולנבא את המהלך הטבעי של המחלה, באמצעות פרמטרים קליניים ורמות חלבונים סרום.

החוקרים ערכו אנליזה של 144 ילדים עם אטופיק דרמטיטיס בגילאי 0-3 וחיפשו אצלם נוכחות של IgE ושל 33 ציטוקינים, כימוקינים וגורמי גדילה. כמו כן, העריכו באופן רטרוספקטיבי את מהלך המחלה בכל ילד עד גיל 7. החוקרים השתמשו באנליזה בשם k-means clustering על מנת להגדיר את תתי הסוגים של המחלה. לאחר מכן, אימתו את הגורמים שזיהו עם נוכחות של אטופיק דרמטיטיס גם בגיל 7, בעוקבה בלתי תלויה (שכללה 168 נבדקים). החוקרים השתמשו ברגרסיה לוגיסטית ושיטות XGBoosting ולאחר מכן אימות בהצלבה, על מנת לנבא תוצאי מחלה אינדיבידואליים.

החוקרים מצאו 3 תתי סוגים מובהקים של המחלה בינקות, המאופיינים ב"חותמת" דלקתית ייחודית. הם דיווחו כי הגורמים הקשורים לאטופיק דרמטיטיס עיקשת היו ציון המחלה (SCORAD), מעורבות של הגפיים, פיזור נגעים פלסקורי בגיל 3, תחלואה אלרגית נלווית והחמרה של המחלה כתוצאה מטריגרים כמו סטרס, חשיפה לאבקנים ושינויים במזג האוויר. החוקרים מצאו כי ניתן היה לנבא מחלה עיקשת עם רגישות של 81.8% וספציפיות של 82.4%. לבסוף נמצא כי הגורמים עם ההשפעה הגבוהה ביותר על ניבוי מחלה עיקשת היו SCORAD בגיל 3 שנים, טריגרים ורמות VEGF נמוכות בסרום.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

החוקרים הגיעו למסקנה כי אטופיק דרמטיטיס בגיל הינקות כוללת שלושה תת-סוגים אימונולוגיים. הם סבורים כי ניתן לנבא מחלה עיקשת באמצעות רמות של ציטוקינים בסרום ומשתנים קליניים מסוימים.

מקור: 

Lauffer, F. et al. Allergy 2021; 76(4); 1158-1172. https://doi.org/10.1111/all.14557

נושאים קשורים:  אטופיק דרמטיטיס,  חלבונים,  ציטוקינים,  מחקרים
תגובות