אטופיק דרמטיטיס

כריסאבורול: משחה חדשנית לטיפול בדלקת עור אטופית בילדים ובמבוגרים

עבודה זו מסכמת את התוצאות של שני מחקרים קליניים מבוקרים שבחנו את היעילות והבטיחות של משחת כריסאבורול, תרופה המעכבת את האנזים PDE4 4, כטיפול מקומי בדלקת עור אטופית קלה עד בינונית

09.09.2019, 14:15

דלקת עור אטופית הינה מחלת עור כרונית ונפוצה המשפיעה על ילדים, בני נוער ומבוגרים כאשר ~90% מהחולים עם מופע קל עד בינוני. טיפולים מקומיים ניתנים לעיתים קרובות על מנת להפיג את התסמינים של דלקת העור האטופית, להפחית את הדלקת המלווה את המחלה ולמנוע התלקחויות חוזרות. במשך 15 שנים עד שנת 2016 לא התגלו מולקולות חדשות שאושרו לטיפול בדלקת עור אטופית. הטיפול המקובל כלל שימוש בסטרואידים מקומיים ובמעכבי קלצינאורין מקומיים. טיפולים אלו כרוכים לעיתים בתופעות לוואי.

האנזים PDE4 הינו שחקן מפתח בייצור הציטוקינים בדלקת עור אטופית ופעילותו מוגברת בתאי דלקת של חולים עם מחלה זו. מעכב PDE4 מקומי יכול לענות על הצורך בטיפול מכוון כנגד דלקת עור אטופית ללא תופעות לוואי מערכתיות. התרופה כריסאבורול (crisaborole) מעכבת את האנזים PDE4 באופן מקומי ועוברת מטבוליזם/פירוק מהיר המקטין את השפעתה המערכתית ולפיכך את הסיכון לתופעות לוואי.

לאחר ביצוע מחקרים בעכברים ומחקרים קליניים ראשוניים, החוקרים ביצעו שני מחקרי פאזה 3 על מנת להעריך את הבטיחות והיעילות של משחת כריסאבורול 2% במטופלים בני שנתיים ומעלה הסובלים מדלקת עור אטופית קלה-בינונית. המשתתפים חולקו באופן אקראי ביחס של 2:1 לקבל משחת כריסאבורול 2% או טיפול "נשא"/משחת ביקורת (vehicle). כלל המשתתפים במחקר היו בני שנתיים ומעלה, בעלי אבחנה קלינית של דלקת עור אטופית על פי קריטריוני Hanafin ו-Rajka, עם מעורבות עורית של מעל 5% משטח הגוף ומדד ISGAי(Investigator's Static Global Assessement) המציין מחלה קלה (ISGA2) או בינונית (ISGA3). מטופלים שטופלו בטיפולים ביולוגיים קודמים או בסטרואידים סיסטמיים ב-28 הימים שקדמו למחקר או שטופלו במעכבי קלצינאורין מקומיים או בסטרואידים מקומיים ב-14 הימים שקדמו למחקר לא נכללו במחקר, כמו גם אנשים עם זיהומי עור פעילים. המשתתפים במחקר השתמשו במשחה פעמיים ביום בכל האזורים הנגועים בדלקת עור אטופית פרט לקרקפת. נקודת קצה ראשונית היתה הצלחה במדד ISGA ביום 29 לטיפול שהוגדרה כעור נקי (ציון 0ISGA) או כמעט נקי (ציון 1ISGA) עם שיפור של 2 ציונים או יותר מציון הבסיס של מדד ISGA. נקודות קצה משניות כללו השפעות על חומרת הגרד ועל הסימנים הקליניים של דלקת העור האטופית. תוצאי בטיחות עיקריים כללו תופעות לוואי, סימנים חיוניים ובדיקות מעבדה מתאימות. בטיחות קרדיאלית הוערכה בתת-קבוצה של מטופלים באמצעות בדיקת אלקטרוקרדיוגרפיה.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

אוכלוסיית ה"כוונה לטפל" (Intention to treat) במחקר כללה 503 מטופלים בכריסאבורול ו-256 מטופלים במשחת הביקורת במחקר ה-AD-301 ו-513 מטופלים בכריסאבורול ו-250 מטופלים במשחת הביקורת במחקר ה-AD-302. לא היו הבדלים בין קבוצת ההתערבות לקבוצת הביקורת ובין המחקרים בהיבט נתונים דמוגרפיים וחומרת מחלה בסיסיים.

החוקרים מצאו כי מספר גבוה יותר של מטופלים שטופלו בכריסאבורול השיגו הצלחה במדד ISGA ביום 29 לטיפול מאשר בקבוצת הביקורת (32.8 לעומת 25.4% ב-AD-301, p=0.038; 31.4% לעומת 18.0% ב-AD-302, p<0.001). בנוסף, עקומת קפלן-מאייר הדגימה שמטופלים שטופלו בכריסאבורול השיגו את ההצלחה במדד ה-ISGA מוקדם יותר מאשר בקבוצת הביקורת (p<0.001). עוד נמצא כי יותר מטופלים שקיבלו כריסאבורול השיגו ציון ISGA0/1י(51.7% לעומת 40.6% במחקר AD-301, p=0.005; 48.5% לעומת 29.7% במחקר AD-302,יp<0.001). כריסאבורול שיפרה את חומרת המחלה על ידי הפחתת תסמיני דלקת העור האטופית ובכלל זה גרד והובילה להפחתת תסמינים אלו מוקדם מאשר הטיפול במשחת הביקורת (1.37 ימים לעומת 1.70 ימים, p=0.001). בכל פגישות המעקב שהתקיימו בימים 8 ,15 ,22, שיעור גדול יותר של מטופלים שקיבלו כריסאבורול השיגו שיפור ברמת הגרד. בהיבט כלל הסימנים הקליניים של דלקת עור אטופית, יותר מטופלים שקיבלו כריסאבורול הדגימו שיפור ביום 29 לטיפול לעומת קבוצת הביקורת ונצפתה הפחתה גדולה יותר בחומרת התסמינים (גרד, אודם, קשיחות/קשיות העור, תפליט, קילוף העור כתוצאה מגרד, התעבות העור/הסתדקויות).

בהיבט הבטיחותי, כריסאבורול הדגימה פרופיל בטיחות חיובי ורוב תופעות הלוואי שדווחו היו קלות-בינוניות (94.3% מכלל תופעות הלוואי) ונחשבו לכאלו שלא קשורות לטיפול או ככל הנראה לא קשורות לטיפול (78.6% מכלל תופעות הלוואי). תופעת הלוואי הנפוצה ביותר הקשורה לטיפול הייתה תחושת כאב או צריבה באזור מריחת המשחה אך 77.6% מהמטופלים שסבלו מתופעת לוואי זו דיווחו על היעלמותה לאחר יום מהופעתה. שיעור הפסקת השתתפות במחקר עקב הטיפול היה זהה בין שתי קבוצות הטיפול (1.2%). לא דווחו תופעות לוואי הקשורות בטיפול ולא נצפו הבדלים מובהקים בסימנים חיוניים, בדיקות אלקטרוקרדיוגרם ובדיקות מעבדה בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי משחת כריסאבורול הפחיתה באופן מובהק את התסמינים של דלקת עור אטופית בילדים ובמבוגרים בשני מחקרי פאזה 3 בלתי תלויים. הוכחת פרופיל היעילות החיובי של התרופה בוסס על שיפור בחומרת המחלה, הפחתת התסמינים של המחלה ושיפור מוקדם ומתמשך בגרד. הקלה בגרד משפרת את איכות החיים של המטופלים ומפחיתה את הסיכון לזיהומים וצלקות. פרופיל הבטיחות של הטיפול הינו מעודד אך דורש בחינה במחקרים נוספים שיבדקו את הבטיחות בטיפול ממושך ארוך טווח. משחת כריסאבורול מהווה טיפול מקומי ראשון מסוגו אשר מעכב את האנזים PDE4 ומפחית את הדלקת והגרד המאפיינים את דלקת העור האטופית.

מקור: 

Paller, A.S. et al. (2016) Journal of the American Academy of Dermatology.

נושאים קשורים:  אטופיק דרמטיטיס,  כריסאבורול,  טיפול טופיקלי,  גרד,  תסמינים,  פאזה 3,  מחקרים