מלנומה

מתי ניתן להפסיק טיפול עם נוגדני anti-PD-1 במטופלים עם מלנומה מתקדמת?

החוקרים עקבו אחר מטופלים עם מלנומה מתקדמת שהפסיקו טיפול עם anti-PD-1 מרצונם או בעקבות רעילות של התרופה במטרה לנסות לקבוע את משך הטיפול המיטבי עבורם

24.07.2019, 16:54
מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)
מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)

נוגדנים מונוקלונלים החוסמים את חלבון PD-1י(Programmed cell death protein 1) משפרים את ההישרדות הכוללת של מטופלים עם מלנומה מתקדמת אך משך הטיפול המיטבי טרם נקבע.

המחקר הנוכחי הוא מחקר עוקבה מבוסס עולם-אמיתי שמטרתו הייתה לחקור את התוצאים של 185 מטופלים עם מלנומה מתקדמת שהפסיקו טיפול עם anti-PD-1 מסוג Pembrolizumabי(N=167) או Nivolumab י(N=18) באופן אלקטיבי בהיעדר התקדמות מחלה (PD – Disease progression) או בעקבות רעילות של הטיפול (TLT- Treatment limiting toxicity). המטופלים במחקר טופלו ב-14 מרכזים רפואיים שונים ברחבי אירופה ואוסטרליה.

חציון הזמן תחת טיפול היה 12 חודשים (טווח: 0.7-43). התגובה האובייקטיבית הטובה ביותר בזמן הפסקת הטיפול הייתה תגובה מלאה (CR – Complete response) והיא התרחשה אצל 117 מטופלים (63%). כמו כן, 44 מטופלים (24%) הגיבו באופן חלקי (PR – Partial response) ו-16 מטופלים (9%) הדגימו מחלה יציבה (SD – Stable disease). בנוסף, אצל 8 מטופלים (4%) לא היה ניתן להעריך מחלה (NE – No evaluable disease).

לאחר תקופת מעקב עם חציון של 18 חודשים (טווח: 0.7-48) לאחר הפסקת הטיפול, 78% מהמטופלים נותרו ללא התקדמות מחלה. זמן החציון עד להתקדמות המחלה היה 12 חודשים (טווח: 2-23). כמו כן, נמצא כי PD הייתה פחות נפוצה אצל מטופלים עם CRי(14%) בהשוואה למטופלים עם PRי(32%) ו-SDי(50%). בנוסף, שישה מתוך 19 מטופלים (32%) שקיבלו טיפול מחודש עם anti-PD-1 לאחר PD הציגו תגובה אנטי גידולית מחודשת.

במחקר הנוכחי, אשר בדק מטופלים שהפסיקו טיפול עם anti-PD-1 בהיעדר TLT או PD, נמצא כי משך הטיפול עם anti-PD-1 היה קצר יותר בהשוואה למחקרים קליניים. כמו כן, אצל מטופלים שהשיגו CR וקיבלו טיפול מעל שישה חודשים, הסיכון לחזרת המחלה לאחר הפסקת הטיפול היה נמוך. בקרב מטופלים שהגיעו ל-PR או SD כתגובה הטובה ביותר, היה סיכון גבוה יותר להתקדמות של המחלה לאחר הפסקת הטיפול, ועל מנת להגדיר את משך הטיפול המיטבי עבור המטופלים הללו יש צורך במחקרים נוספים. החוקרים הסיקו גם כי טיפול מחודש עם anti-PD-1 לאחר התקדמות המחלה עשוי להוביל לפעילות אנטי-גידולית מחודשת בחלק מהמטופלים.

מקור: 

Jansen, Y.J.L. et al. (2019) Annals of Oncology 30,7.

נושאים קשורים:  מלנומה,  טיפול Anti-PD-1,  משך טיפול,  אימונותרפיה,  מחקרים
תגובות