• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות ממליץ לחסן את כל הילדים עד גיל 5 כנגד החיידק מנינגוקוק

על פי נתוני משרד הבריאות, בשנים האחרונות נרשמה עלייה במקרי התפרצות של מנינגוקוק | החיסון כבר נמצא בבתי המרקחת של הקופות

החיידק מנינגוקוק מצוי בלוע של ילדים. אילוסטרציה

ועדת מומחי במשרד הבריאות ממליצה לכל הילדים בישראל עד גיל חמש לקבל את החיסון החדש "בקסרו" כנגד החיידק האלים מנינגוקוק. שתי קופות חולים יאפשרו למבוטחים לקבל את החיסון במחיר מסובסד במסגרת הביטוחים המשלימים (שב"ן).

בעקבות ההמלצות החליטה קופת החולים מכבי לסבסד את עלות החיסונים והוא יימכר למבוטח במחיר של 220 שקל לכל זריקה. "לאומית" הודיעה כי גם היא צפויה לסבסד את עלות החיסונים. קופות החולים כללית ומאוחדת טרם דנו בנושא, כך דיווח Ynet בכתבתו של ד"ר איתי גל. את החיסון ניתן לתת מגיל חודשיים ללא הגבלת גיל.

על פי נתוני משרד הבריאות, בשנים האחרונות נרשמה עלייה במקרי התפרצות של מנינגוקוק: ב-2014 נדבקו בו 14 מבין המאושפזים עם דלקת קרום המוח, ב-2015 נסק שיעורם ל-50. ב-2016 עלה שוב ל-61 אבל ב-2017 חלה ירידה ל-43.

החיידק מנינגוקוק אחראי למותם של עשרות אנשים בשנים האחרונות, רובם ילדים ובני נוער. הוא מצוי בלוע של ילדים בריאים. כ-20% מהם נושאים אותו מבלי לחלות. מחלות חמורות שהוא עלול לגרום הן: מנינגוקוקסמיה - התפשטות החיידק לדם ומשם לאיברים השונים וכן מנינגיטיס - דלקת קרום המוח. מעל 50% מהמקרים, כך על פי הדיווח, מתגלים אצל ילדים בגיל שנתיים. התחלואה מופיעה גם במבוגרים.

החיידק מנינגוקוק עלול לגרום גם לפגיעה במערכת העצבים עד לטשטוש ההכרה ופרכוסים. כשמדובר בדלקת קרום המוח הידבקות בו עלולה לגרום למותם של 15%-5% מקרב הנדבקים. גם אלה שמחלימים סובלים לעתים מנזק מוחי ועצבי.

כאשר מאובחנת מנינגוקוקסמיה מדובר כבר בחיידק שחדר לדם ובעקבות זאת עלול להתרחש כשל במערכות איברים שונות, דימומים בלתי נשלטים בשל הפרעה במנגנון קרישת הדם, פגיעה בשריר הלב. המוות עלול להתרחש בתוך שעות.

חמישה זנים עיקריים מוכרים בעולם לחיידק זה: A, C, W, Y שנגדם קיים חיסון הניתן בישראל לחיילים ולאוכלוסיות בסיכון. נגד זן B השכיח יותר, שגורם למרבית מקרי המוות ולתחלואה הקשה, לא היה קיים עד לפני עשר שנים חיסון מתאים.

עוד נמסר בדיווח כי החיסון החדש הוצג לראשונה לרופאים לפני כעשר שנים. מחקרים ממושכים הראו שהוא מונע ביעילות את ההדבקה בחיידק. עתה מומלץ על ידי ועדת המומחים המייעצת של משרד הבריאות שהחיסון יינתן לכל ילדי ישראל עד גיל חמש, בנפרד מחיסונים נוספים, וזאת בשל פעילותו רבת העוצמה שמתלווה לה תופעת לוואי: עליית חום חולפת.

החיסון כבר נמצא בבתי המרקחת של קופות החולים. הוא מחייב מרשם רופא. עלותו 440 שקל לכל מנה. הוא ניתן מגיל חודשיים עד חמישה חודשים בשלוש מנות במרווח של חודש בין כל מנה, בגילאי שישה חודשים עד גיל עשר שנים בשתי מנות במרווח של חודשיים בין המנות, ומגיל 11 שנים ואילך בשתי מנות במרווח של חודש בין מנה למנה.

נושאים קשורים:  מנינגוקוק,  חיסון נגד מנינגוקוק,  "בקסרו",  חיידק אלים,  חדשות,  חיסונים
תגובות
18.01.2019, 11:48

בעלון היצרן של החיסון כתוב שהחיסון מיועד לגילאי 10 עד 25 ושלא ידועה הבטיחות לגילאים עד 10 ומגיל 65. אז על סמך מה הוחלט לחסן ילדים עד גיל 5?
אפשר לראות נתונים או מחקרים בנוסף לעלון החיסון?

אנונימי/ת
18.01.2019, 16:25

כותרת מטעה.
הועדה המליצה למשרד הבריאות. עד שמשרד הבריאות יכניס החיסון לשגרה ייקח כמה שנים. כעת משרד הבריאות אשר לקנות באופן פרטי.