• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
טרשת נפוצה

רמות ויטמין D נמוכות במטופלים עם טרשת נפוצה במדינה בעלת אקלים חם

במחקר זה שבוצע באינדונזיה נמצא כי שיעורים גבוהים של מטופלים עם טרשת נפוצה ונוירומיאליטיס אופטיקה סובלים מחוסר בויטמין D ובמיוחד אלו שמטופלים עם סטרואידים

נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)
נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)

חוסר בויטמין D הינו נפוץ באנשים עם טרשת נפוצה ונוירומיאליטיס אופטיקה (NMO). חוסר זה יכול להשפיע על הסטטוס החיסוני של המטופל. במדינה בעלת אקלים חם כמו אינדונזיה ישנה שמש רבה במשך כל השנה כמקור לויטמין D. מטרת מחקר זה הייתה להעריך ולהשוות את הרמות בסרום של ויטמין D-25י(OH) במטופלים עם טרשת נפוצה או NMO לעומת מטופלים בריאים.

המחקר בוצע בתבנית חתך בין נובמבר 2016 למאי 2017. במחקר השתתפו 29 מטופלים עם טרשת נפוצה, 19 עם NMO ו-33 מקרי ביקורת בריאים. החוקרים העריכו תזונה, תוספי ויטמין D, חשיפה לשמש, תרופות שיעור התקפים שנתי וסטטוס נכות על פי ה-EDSSי(Expanded Disability Status Scale). רמות ויטמין D נמדדו באמצעות direct competitive chemiluminescence immunoassay.

החוקרים מצאו חוסר בויטמין D ב-48.4% מהמטופלים עם טרשת נפוצה ו-56.2% מהמטופלים עם NMO. לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בין רמות הויטמין D בסרום של המטופלים עם טרשת נפוצה או NMO לאלו של מקרי הביקורת הבריאים. החוקרים מצאו כי רמות ויטמין D לא היה קשורות בסטטוס EDSS ושיעור התקפים שנתי. נמצא קשר חיובי בין חשיפה לשמש לרמות ויטמין D במשתתפים הבריאים אך לא בקבוצות הטרשת הנפוצה וה-NMO. מטופלים עם טרשת או NMO שקיבלו סטרואידים התייצגו עם רמות ויטמין D נמוכות יותר.

החוקרים מסכמים כי חוסר בויטמין D הינו נפוץ במטופלים עם טרשת נפוצה או NMO אך אינו קשור לסטטוס נכות או לשיעור התקפים שנתי. למרות מגורים במדינה עם חשיפה מספקת לשמש יש לצפות רמות ויטמין D נמוכות במטופלים עם טרשת נפוצה או NMO המקבלים סטרואידים.

מקור:

Kusumadewi, W. et al. (2018). Multiple Sclerosis and Related Disorders. 25, 329

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  נוירומיאליטיס אופטיקה,  ויטמין D,  שמש,  סטרואידים,  מחקרים
תגובות