צליאק

שיטה מעבדתית לאבחון צליאק בנבדקים שלא צורכים גלוטן

מחקר חדש שבוצע בנורבגיה מצא כי תבחין המבוסס על ריגוש תאי T בדם פריפרי לגלוטן מזהה בדיוק גבוה מחלת צליאק גם בנבדקים שאינם צורכים גלוטן

14.05.2018, 11:39
לחמניות בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

אבחנה של מחלת צליאק על ידי סרולוגיה או היסטולוגיה היא מדויקת רק כאשר הנבדק צורך גלוטן. עקב מודעות גבוהה, מטופלים רבים מגיעים לבירור רפואי כאשר הם כבר ניזונים מדיאטה נטולת-גלוטן ואז קביעת האבחנה של צליאק קשה יותר. מחקר זה בדק שיטה מעבדתית חדשה לאבחון צליאק גם בנבדקים שלא צורכים גלוטן.

למחקר גויסו ארבע קבוצות נבדקים - חולי צליאק שצורכים גלוטן (10) ושאינם צורכים גלוטן (62), נבדקים ללא צליאק אבל שאינם צורכים גלוטן עקב רגישות להגדרתם (19), ונבדקים בריאים שצורכים גלוטן (52). לנבדקים נלקחה בדיקה של דם פריפרי, ובאמצעות Flow Cytometry נבדקה קשירה של תאי T ל-HLA-DQ–gluten tetramers. זהות הנבדקים לא הייתה חשופה ללבורנטים שביצעו את הבדיקות.

התבחין זיהה את החולים בצליאק הניזונים מדיאטה נטולת-גלוטן ביחס ללא חולים הניזונים מדיאטה נטולת-גלוטן ברגישות של 97% (רווח בר-סמך של 95%: 0.92-1.00), ובסגוליות של 95% (רווח בר-סמך של 95%:  0.84-1.00). התבחין זיהה את החולים בצליאק הצורכים גלוטן ביחס לבריאים ברגישות של 100% (רווח בר-סמך של 95%: 1.00-1.00), ובסגוליות של 90% (רווח בר-סמך של 95%: 0.83-0.98). לגבי שניים מהנבדקים בקבוצת הביקורת שהתבחין זיהה כחולי צליאק, התברר בדיעבד כי אכן היו חולים.

החוקרים הסיקו כי התבחין לאבחון צליאק באמצעות HLA-DQ–gluten tetramers מבחין ברמת דיוק גבוהה בין חולי צליאק ובריאים בנוכחות או בהיעדר של צריכת גלוטן. לתבחין עשויה להיות חשיבות גדולה באבחנה של מחלת הצליאק ונדרשים מחקרים גדולים יותר לשם כך.

מקור:

HLA-DQ–Gluten Tetramer Blood Test Accurately Identifies Patients With and Without Celiac Disease in Absence of Gluten Consumption Sarna, Vikas K. et al. Gastroenterology, e-published.

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  צליאק,  תאי T,  HLA-DQ–gluten tetramers,  מחקרים
תגובות