חדשות

ארגון הבריאות העולמי מזהיר מהתפשטות חצבת באירופה עקב ירידה בחיסונים

ברומניה, למשל, פעילות של ארגון נוצרי שהפיץ ספר הקורא להורים לא לחסן את ילדיהם, הביאה להתפרצות מחודשת של המחלה המדבקת, ונרשמו בה מעל 3,400 מקרים מדווחים בשנה האחרונה; גם באיטליה נרשם זינוק במספר החולים במחלה הנגיפית

פריחה כתוצאה מחצבת (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) מזהיר מהתפרצות מחלת החצבת באירופה, עקב ירידה בכיסוי החיסוני של האוכלוסייה בכמה מדינות מפתח. בשבוע שעבר הודיע הארגון, כי בחודשים האחרונים אומתו 559 מקרים של חצבת באירופה. 474 מהם נרשמו בשבע מדינות המוגדרות כאנדמיות – רומניה, איטליה, צרפת, גרמניה, פולין, שווייץ ואוקראינה.

לפי הודעת הארגון, מאז ינואר 2016 נרשם המספר הגדול ביותר של חולי חצבת ברומניה: מעל 3,400 מקרים מדווחים. לפי הההודעה, 17 מהחולים, ביניהם 13 ילדים, מתו כתוצאה מהנגיף. בתקופה זו נרשמו באיטליה 850 מקרים. מתחילת השנה נרשמה עלייה בתחלואה, ו-238 מקרים דווחו מינואר 2017.

לדברי הארגון, קצב התפשטות המחלה נמשך בשל "ירידה מדאיגה" בכיסוי החיסוני של האוכלוסייה, אל מתחת ל-95%

ד"ר זוזנה יקאב (Zsuzsanna Jakab), המנהלת האזורית לאירופה של ה-WHO, מסרה כי בשנתיים האחרונות נעשו מאמצים נרחבים להכחדת החצבת אבל ההתפרצות שלה באירופה והעלייה במספר המקרים מדאיגים מאוד את ארגון הבריאות העולמי. "כיום, עקב דפוסי התנהגות של תנועת אנשים, כתיירים ומטיילים ברחבי הגלובוס, אין עוד אדם שאינו יכול להידבק בנגיף החצבת (אם לא חוסן). כיום יש צורך לדאוג שכל האוכלוסיות במדינות העולם יהיו מחוסנות ומוגנות היטב".

לדברי הארגון, קצב התפשטות המחלה נמשך בשל "ירידה מדאיגה" בכיסוי החיסוני של האוכלוסייה, אל מתחת ל-95%. זהו הסף ההכרחי למניעת התפשטות המחלה המדבקת. ברומניה, לדוגמא, נרשמו ב-2009 רק 9 מקרי חצבת, אולם בתוך שבע שנים זינק מספרם בקצב ובשיעור דרמטי, עקב הירידה בכיסוי החיסוני.

הרקע לבעיה ברומניה הוא פעילותו של של ארגון נוצרי אורתודוקסי בשם Pro-Vita ("בעד חיים"), שפירסם ב-2012 ספר שתקף את החיסון וקרא להימנע ממנו. התוצאות לא איחרו לבוא: בשנה שעברה נרשמה צניחה של 80% במספר המחוסנים, בעוד מספר החולים זינק. כמו כן, שלושה זנים (גנוטיפים) של חצבת זוהו ברומניה מאז 2016, שלא התפשטו קודם לכן במדינה הזאת.

37 מבין 53 המדינות הנמנות על האזור האירופי לפי החלוקה הגיאוגרפית-מנהלתית של WHO ביצעו פעולות התערבותיות למניעת התפשטות החצבת, מסר הארגון. אבל 14 מדינות עדיין מוגדרות כאנדמיות, על פי נתוני הוועדה המיוחדת לחצבת ואדמת ב-WHO.

לחצבת אין תרופה ומדובר במחלה מדבקת במיוחד. הטיפול היחיד האפשרי הוא מניעת המחלה על ידי חיסון. ב-1980, לפני הנהגת החיסון נגד חצבת, התמותה ממנה בעולם הגיעה ל-2.6 מיליון נפש שנה. היא דורגה כגורם המוות לילדים הרביעי בעולם. על פי הערכת ה-WHO, בשנת 2010 מתו 139,300 אנשים מחצבת בעולם. בעקבות הכנסת החיסון - התמותה ירדה ב-74% בין השנים 2000 ל-2010.

בישראל, על פי המלצות ה-WHO ומומחי הבריאות המקומיים, ניתנות שתי מנות חיסון לחצבת כחלק מחיסוני השגרה לילדים. המנה הראשונה בגיל שנה. השנייה בכיתה א'. החיסון נחשב בטוח מאוד ומספק הגנה של מעל ל-97%, אחרי קבלת שתי המנות. בשנה האחרונה דווחו מספר מקרי חצבת גם בישראל, לאחר שילדים שלא חוסנו נדבקו במחלה בעת טיול משפחתי בעיקר בתאילנד.

בתחילת השבוע דיווחה התקשורת באוסטרליה על עשרה מקרי חצבת - של ילדים ומבוגרים - באזור סידני. החולים נדבקו בנגיף מאדם שטייל באינדונזיה. מומחי בריאות הציבור הביעו דאגה, כי המחלה עלולה להתפשט גם לארה"ב - במיוחד למקומות שבהם שיעורי החיסון נמוכים.

נושאים קשורים:  חדשות,  חצבת,  מגיפה,  התפשטות,  חיסון,  תנועה נגד חיסונים,  WHO,  ארגון הבריאות העולמי
תגובות