• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות: להימנע מכניסה להריון חודש לאחר ביקור במדינות אנדמיות ל"זיקה"

המשרד פירסם אתמול (יום ג') הנחיות חדשות בנוגע לנגיף ה"זיקה", שהתפרץ בעיקר במדינות אמריקה לטינית; המשרד שב וממליץ לדחות את הנסיעה למדינות אנדמיות לנשים בהריון

העיר רסיפה בצפון מזרח ברזיל, אחד ממוקדי התפרצות קדחת ה"זיקה" (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות פירסם אתמול (ג') מסמך המלצות חדש בנוגע להתפשטות הנגיף "זיקה". שירותי בריאות הציבור במשרד המליצו לכל אשה המבקרת באחת מהמדינות הנגועות להימנע מכניסה להריון במהלך ביקורה ובמשך ארבעה שבועות נוספים מרגע עזיבת האזור שבסיכון.

עוד הודיע המשרד, כי בימים אלו מתקיימים דיונים עם גורמי המקצוע השונים בישראל לצורך גיבוש המלצות מפורטות יותר עבור נשים הרות ויילודים של אימהות ששהו באזור הסיכון במהלך ההיריון. בדיונים נוטלים חלק מומחים באפידמיולוגיה, גניקולוגיה, מומחים לרפואת העובר, למחלות זיהומיות, רופאי ילדים ונציגי בנק הדם ומעבדות. המטרה היא לגבש הנחיות מפורטות יותר עבור כלל אנשים השבים מהארצות האנדמיות הנגועות בזיקה.

ימים אלו מתקיימים דיונים עם גורמי המקצוע השונים בישראל לצורך גיבוש המלצות מפורטות יותר עבור נשים הרות ויילודים של אימהות ששהו באזור הסיכון במהלך ההיריון

במסמך ההמלצות שהופץ אמש, נאמר עוד, כי לנשים הרות או שמתכננות הריון בתקופה הקרובה, מומלץ לשקול דחיית הנסיעה לאזור עם הדבקה מתמשכת בנגיף זיקה. לכל מי שנוסע למדינות אלו, מומלץ להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים: מריחה של חומר דוחה יתושים, לבישת חולצות עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, כובע, ולינה בחדרים מרושתים ומרוססים או ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים.

נוכח הצטברות דיווחים מחו"ל על מקרים ספורים שבהם גברים שנדבקו בנגיף הדביקו את בנות הזוג ביחסי מין - מומלץ לגברים להשתמש בקונדום בעת קיום יחסי מין בעת שהותם שם ועוד במשך ארבעה שבועות מעת עזיבת האזור שבסיכון. אתמול דווח בארה"ב על מקרה נוסף של העברת זיקה ביחסי מין.

כמו כן, יש להימנע מתרומות דם במשך 28 יום מעזיבת האזור בסיכון. לאחר מכן אין מניעה לתרום דם, בכפוף לשאר ההנחיות החלות על תורמי הדם.
למסמך צורפה הרשימה העדכנית (נכון ל-2 בפברואר) של המדינות שה-WHO הודיע שהן נגועות או קיים חשש מעבר לסביר שהנגיף נמצא בהן: ברזיל, ונצואלה, פנמה, הונדורס, קולומביה, סורינאם, אל סלבדור, גואטמלה, פרגוואי, מקסיקו, האי מרטיניק, גיאנה הצרפתית, פורטו ריקו, האיטי, ברבדוס, אקוודור, גיאנה, בוליביה, גואדלופ, סנט מרטין, הרפובליקה הדומיניקנית, איי הבתולה של ארה"ב, קוסטה ריקה, ג'מייקה, קורסאו, ניקרגואה, איי סמואה, סמואה האמריקנית, קייפ וורדה. רשימה זאת היא בנוסף לזו שפורסמה עוד קודם לכן.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  הנחיות,  משרד הבריאות,  הריון
תגובות