• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום עולמי בעקבות התפשטות ה"זיקה"

שר הבריאות הברזילאי מסר כי ממדי ההתפרצות גדולים מכפי שחשבו, וכי 80% ממי שנדבק בנגיף אינו מפגין את תסמיניו, אולם יכול להעבירו הלאה בעזרת יתושי האדס המצרי

מטה ארגון הבריאות העולמי בז'נווה (צילום: אילוסטרציה)
מטה ארגון הבריאות העולמי בז'נבה. צילום: שאטרסטוק

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז אתמול (יום ב') על מצב חירום גלובלי בשל האיום על בריאות הציבור הנשקף מהתפשטות נגיף ה"זיקה". בהודעה שפירסם הארגון בתום ישיבת חירום בז'נבה נמסר, כי אכן קיים חשד שהנגיף קשור לעלייה במספר מקרי המיקרוצפליה בדרום אמריקה. בהודעה נמסר, כי נוכח המצב הזה יש צורך בתגובה מתאימה.

מנכ"לית ה-WHO, ד"ר מרגרט צ'אן, הודיעה: "אני מכריזה כעת כי ריכוז מקרי מיקרוצפליה וחריגות נוירולוגיות נוספות ביילודים רבים באמריקה הלטינית, בעקבות ריכוז מקרים דומה בפולינזיה ב-2014, הוא מצב חירום בלתי רגיל באורח קיצוני המעורר חשש בינלאומי". המשמעות המעשית של ההכרזה: תמיכה במחקר, סיוע מצד הארגון למדינות בהן התפרץ הנגיף וגם זירוז פיתוח חיסון אפשרי למחלה.

הממשלות המקומיות של מדינות המחוז בברזיל חויבו לדווח מעתה על מקרי הידבקות, ויופעלו יותר מעבדות לאבחון הנגיף בכל חלקי ברזיל

שר הבריאות של ברזיל, מרסלו קסטרו, אמר כי התפרצות ה"זיקה" רחבה ממה שחשבו עד כה. לדבריו, 80% מן הנדבקים בנגיף, בעקבות עקיצת יתושה מזן אדס מצרי, אינם מפתחים תסמינים, אך יכולים להעבירו הלאה. שיפור בבדיקות האבחון, אמר, יוכל לסייע בעצירת התפשטותו.

הממשלות המקומיות של מדינות המחוז בברזיל חויבו לדווח מעתה על מקרי הידבקות, ויופעלו יותר מעבדות לאבחון הנגיף בכל חלקי ברזיל. צו נשיאותי מאפשר לנציגי הרשויות להיכנס לכל מבנה, פרטי וציבורי, גם כאשר הבעלים איננו ניתן לאיתור, כדי להשמיד את בתי הגידול של היתוש מעביר הנגיף.

אתמול גם נמסר מברזיל, שהנגיף נמצא במוחם של חמישה מבין 49 תינוקות שמתו כתוצאה ממיקרוצפליה וכן נתגלה בשלייה של אישה שהפילה בשליש הראשון של הריונה – מה שרק מגביר את החשד לגבי הקשר שבין הנגיף לבין המום המולד.

מומחי ה-WHO שבו והזהירו, כי קצב התפשטות הנגיף עשוי להביא לכך שזיקה יהווה איום בריאותי גדול יותר מאבולה. על ארגון הבריאות העולמי מופעל עתה לחץ לפעול מהר יותר נגד זיקה – בעקבות הביקורת שנמתחה עליו בנוגע לתגובה מאוחרת להתפרצות האבולה באפריקה בשנה שעברה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  נגיף ה"זיקה",  ברזיל,  הריון,  מיקרוצפליה
תגובות