חדשות

מחקר: רוב האנשים שטוענים כי הם אלרגיים לפניצילין אובחנו כך בטעות

החוקרים מסרו, כי במקרים רבים רופאים מבלבלים בין תגובה ראשונית לבין אלרגיה לפניצילין, וכי יש לערוך בדיקת אלרגיה ספיציפית כדי לקבוע אם ניתן לטפל בחולים בפניצילין

אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)
אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

כתב העת המקוון של הקולג' האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה (ACAAI) דיווח בסוף השבוע על מחקר חדש שנעשה בארה"ב, לפיו רוב האנשים הסבורים כי הם אלרגיים לפניצילין, אובחנו כך בטעות על ידי רופאים.

חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת סאות'ווסטרן בטקסס, ובראשם ד"ר דויד קהאן (Khan), מסרו כי האבחון השגוי נובע ברוב המקרים כתוצאה מתגובה ראשונית, וללא ביצוע בדיקה מאשרת (Confirmatory test).

מי שנחשבים כאלרגיים לפניצילין נוטלים תרופות אחרות המובילות לסיכון גדול יותר לתופעות לוואי מורכבות

הערכה שגויה הובילה מטופלים רבים לנטילת אנטיביוטיקה אופציונלית, שנחשבת למסוכנת יותר, או לטיפולים אחרים נגד הדלקות שבהן לקו. אלו שנחשבו כאלרגיים לפניצילין נטלו תרופות אחרות שהובילו לסיכון גדול יותר לתופעות לוואי מורכבות נרכשות, כמו קוליטיס או עמידות לסוגים שונים של אנטיביוטיקה.

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בביצוע טסט מיוחד וספציפי לסוגיית האלרגיה לפניצילין כאשר קיים חשד לבעייתיות של מטופלים בנושא הזה. רק בעקבות טסט ממוקד, שתוצאותיו יגדירו במדויק את האלרגיה, יוכלו רופאים לקבוע את האופציות הטיפוליות שיהיו המתאימות ביותר – וזאת בביטחון מלא שאכן הטיפול שיקבע יהיה הכיוון הנכון עבור המטופל.

המחקר מבוסס על נתונים שנאספו לגבי מטופלים שדיווחו כי הם אלרגיים לפניצילין. כאשר החוקרים ערכו להם מבדק מיוחד התקבלה תוצאה שלילית לגבי חלק גדול מהם. בהמשך מצא צוות המחקר, כי אותם מטופלים יכולים לקבל את הטיפול התרופתי הנדרש בביטחון אפילו בעירוי תוך-ורידי – פעולה הנחשבת בדרך כלל כבעלת סיכון גבוה יותר.

נטילת פניצילין לעתים כוללת תופעות לוואי קלות כמו הקאה, בחילה או שלשול וגם כאב ראש, אבל לכל אלו אין קשר עם תגובה אלרגית. מאז שנתגלה הפניצילין, זו נחשבת לתרופה האנטיביוטית הטובה ביותר, עקב היעילות שלה והרמה הנמוכה של רעילות עבור תאים בריאים ברקמות האדם.

לדיווח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  פניצילין,  אלרגיה,  אנטיביוטיקה,  עמידות לאנטיביוטיקה,  ארה"ב,  מחקר
תגובות