חדשות

מחקר ישראלי שופך אור על הקשר בין מערכת החיסון לתסמונת המטבולית

המחקר, שהתבצע במכון ויצמן בהובלת פרופ' יאיר רייזנר, מצא כי התאים הדנדריטיים ממלאים תפקיד מרכזי במניעת הופעת התסמונת המטבולית; המחקר נערך על מודל עכבר

פעילות המערכת החיסונית (הדמיית אילוסטרציה)

תת-קבוצה של תאים במערכת החיסונית מונעת ככל הנראה את הופעתה של תסמונת מטבולית, המתבטאת בהשמנת יתר, יתר לחץ דם, רמות גבוהות של סוכר ואלכוהול בדם; כך חשפו מדענים במחקר שבוצע במכון ויצמן, ושדיווח עליו הופיע בכתב העת Immunity. המחקר בוצע על מודל עכבר.

את הצוות הוביל פרופסור יאיר רייזנר מהמחלקה לאימונולוגיה. "בדרך כלל, אנו נוטים לחשוב על המערכת החיסונית כעל מנגנון השומר עלינו מפני חיידקים, נגיפים ופולשים אחרים", הסביר פרופ' רייזנר, "אלא שלמערכת יש גם תפקידים אחרים ומפתיעים - כמו אלו שנתגלו במחקר".

הקשר בין המערכת החיסונית לבין השמנת יתר ידוע, אך המחקרים הקודמים בנושא הזה נערכו על עכברים שקיבלו מזון עתיר שומן. לעומת זאת, המחקר החדש נעשה בעכברים שקיבלו מזון רגיל, וכך התברר שהמערכת החיסונית של הגוף ממלאת תפקיד בהשמנת יתר ובשאר המרכיבים של התסמונת המטבולית, ללא כל קשר למזון שמן.

המחקר הנוכחי התמקד בתאים דנדריטיים, המתַפקדים כמעין זקיפים של המערכת החיסונית, ומזהירים מפני סכנות שונות. המחקר התמקד בעיקר בתת-קבוצה קטנה של תאים אלו, המכילים את החלבון פרפורין (Perforin). החלבון מאפשר להם להרוג תאים אחרים, בעת הצורך.

כדי לברר את תפקידם של התאים הדנדריטיים הללו, יצר צוות המחקר עכברים ללא תאים דנדריטיים עתירי פרפורין. להפתעתם, התגלה כי משקל גופם של העכברים הללו עלה משמעותית, ולאחר מכן הם פיתחו תסמונת מטבולית.

בהמשך התגלה, כי רקמת השומן של העכברים מכילה כמויות גדולות של תאי T של המערכת החיסונית, התאים הגורמים לדלקת. כאשר תאי ה-T הושמטו מקבוצת העכברים – הם לא השמינו. ממצא זה מצביע על כך, שתאים דנדריטיים עתירי פרפורין מבצעים בקרה על תאי T מסוימים - וכך מונעים את היווצרות התסמונת המטבולית.

ממצאי המחקר העלו תובנות חדשות ביחס לתסמונת המטבולית, ציין עוד פרופסור רייזנר. בנוסף על כך הוא גם שופך אור חדש על תופעות אוטו-אימוניות. לעכברים חסרי התאים הדנדריטיים עתירי הפרפורין הייתה נטייה לפתח מחלה אוטו-אימונית המקבילה לטרשת נפוצה בבני-אדם.

כעת יש כוונה לחקור אם תאי בקרה אלו חסרים גם בבני-אדם החולים במחלות אוטו-אימוניות מסוימות.

בקבוצת המחקר לקחו חלק ד"ר יעל קליאונסקי, בר נתנזון לוי, ד"ר אליאס שצן, ד"ר חווה רוזן, ד"ר סיון קגן, ד"ר ליאת בר-און, פרופסור סטפן יונג, ד"ר אריק שיפרוט, ד"ר שלומית רייך-זליגר, ד"ר ניר פרידמן, ד"ר רינה אהרוני, פרופסור רות ארנון, אורן יפעה וד"ר אנה אהרונוביץ'.

לדו"ח המחקר שהתפרסם בכתב העת CELL לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  תסמונת מטבולית,  מכון ויצמן,  מערכת החיסון,  מחקר,  תאי T,  פרופ' יאיר רייזנר
תגובות