שבוע המודעות לפגים

דיווחים על הצלחה ראשונה בניסויים קליניים בחיסון לנגיף ה-RSV

הנגיף, שהוא הסיבה המובילה לאשפוזים ואחת הסיבות המרכזיות לתמותה בתינוקות, גורם לדלקת בדרכי הנשימה; החיסון שפותח נעזר בהנדסה גנטית, בדומה לחיסונים הנבדקים נגד אבולה

נגיף ה-RSV, Respiratory Syncytial (מקור: ויקיפדיה)

חוקרים בריטיים דיווחו בסוף השבוע על הצלחה בניסויים הקליניים הראשונים בבני אדם בחיסון חדש למניעת דלקת הסימפונות (ברונכיוליטיס), שהמחולל השכיח ביותר שלה הוא נגיף ה-RSV; על ההתקדמות דווח בסוף השבוע בכתב העת Science Translational Medicine .

רוב הילדים נדבקים בנגיף ה-RSV בשנות חייהם הראשונות, ובדרך כלל בצורה קלה. בבריטניה חולים בשנת החיים הראשונה כ-70% מהתינוקות, והמחלה נחשבת כסיבה מרכזית לאשפוזים של תינוקות. מדי שנה, ובמיוחד בחודשי החורף, הידבקות בנגיף היא הסיבה ל-1 מכל 6 אשפוזים בבתי חולים בבריטניה. במדינות נחשלות הנגיף הוא גם גורם מוות מרכזי -  השני אחרי מלריה בקרב ילדים עד גיל שנה.

בניסויים נבחנו שני מועמדים לשמש כ"וקטור ויראלי": נגיף מוחלש שגורם להצטננות שימפנזים, שמעולם לא נעשה בו שימוש בבני אדם, ונגיף אבעבועות שאיננו גורם נזק

בארה"ב חישבו בעבר, כי מדי שנה מאושפזים כ-90 אלף תינוקות שנדבקו בנגיף ועלות הטיפול במחלה הוערכה ב-300 מיליון דולר. הנגיף נחשב מסוכן במיוחד עבור פגים ותינוקות עם בעיות נשימה אחרות.

בדיווח נמסר, כי הניסויים הראשונים לבדיקת יעילות תרכיב החיסון, שנעשו על בוגרים, רשמו הצלחה מעוררת תקווה. לפי צוות המחקר מאוניברסיטת אוקספורד יידרשו עוד כמה שנים עד שניתן יהיה להביא את החיסון לשוק.

הדרישה לחיסון כנגד ה-RSV גדולה מאד ובמשך השנים נעשו ניסיונות שונים לפתח אותו – ללא הצלחה. הניסויים בחיסון בעבר כשלו מאחר שהתינוקות פיתחו תגובה קיצונית שלילית. נדרשו שנים רבות כדי לברר מה היתה אז סיבת הכישלונות ומה השתבש בתרכיב ובניסויים בו. תרכיבים אחרים שנוסו כשלו ביצירת יעילות חיסונית נדרשת.

תרכיב החיסון החדש פותח בחברת הביוטכנולוגיה Reithera, תוך שימוש בהנדסה גנטית, ונעשה שימוש ב"ווקטור ויראלי" דומה לזה שבו משתמשים בחיסון הניסויי לאבולה. גם החיסון ל-RSV מכיל חלקי נגיף שאינו גורם נזק לבני אדם, הגם שיש בו חלבונים מסוימים שמקורם בפני השטח של ה-RSV, נמסר בדיווח המדעי.

בניסויים נבחנו שני מועמדים כ"וקטור ויראלי": נגיף מוחלש שגורם להצטננות שימפנזים, שמעולם לא נעשה בו שימוש בבני אדם, ונגיף אבעבועות שאיננו גורם נזק. בניסויים בשניהם השתתפו 42 מבוגרים. התרכיב נוסה כתרסיס משאף וזריקה.

שתי הצורות רשמו הצלחה בכל הנוגע לבטיחות והן אכן יצרו תגובה חיסונית חיובית  - הצלחה שלא נרשמה בשום ניסוי קודם בעבר.

עתה מפתח אותו צוות סוג של חיסון על בסיס דומה המיועד לילדים. בארה"ב נעשים ניסויים בסוגים אחרים של חיסונים ל-RSV, וגם שם דווח על תוצאות חיוביות בניסויים הראשוניים, שנעשו בשלב זה על מבוגרים בלבד.

לדיווח המדעי לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון,  דלקת סימפונות,  פגים,  וקטור ויראלי,  RSV
תגובות