חדשות

חוקרים בטכניון מציעים אסטרטגיה חדשה להתמודדות עם נגיף ה-HIV

לפי צוות החוקרים, בהובלת פרופ' אכרם עליאן, יש להתמקד בנתיבי ההיתרבות של נגיף ה-HIV-1 בתאים שהוא תוקף; מאמר בנושא פורסם בכתב העת Journal of Virology

פרופ' אכרם עליאן (צילום: הטכניון)

נגיף האיידס מתחיל לפתח עמידות ויראלית מסוג חדש, ועל אף השימוש בתרופות חדשניות המיועדות לחסלו – עמידות הנגיף רק הולכת וגוברת; כך טוענים חוקרים מהפקולטה לביולוגיה בטכניון, במאמר שפירסמו בגיליון מאי של כתב העת Journal of Virology.

החוקרים מציעים אסטרטגיה חדשה למאבק בנגיף ה-HIV-1. פרופסור משנה אכרם עליאן, ועוזרת המחקר ד"ר אייל מרקוס, העוסקים בחקר האיידס, סבורים כי המאבק בנגיף – ואסטרטגית הטיפול במחלת האיידס - צריכים לכן להיות מכוונים כלפי נתיבי היתרבות של הנגיף בתאים שהוא תוקף.

עד לאחרונה, הסביר פרופסור עליאן, התמקד המחקר הרפואי בתחום הזה בפיתוח תרופות התוקפות את חלבוני הנגיף. נוכח כשלונן החלקי של התרופות הללו, התפתחה אסטרטגיה רפואית חדשה. היא מתמקדת לא בחלבון הנגיפי אלא באינטראקציה שלו עם התא המאכסן. לדברי החוקרים, אסטרטגיה זאת יעילה הרבה יותר כיוון שהנגיף מוכרח להשתמש במנגנונים תאיים על מנת להתרבות בהצלחה.

"אנחנו משערים כי יש יותר מנתיב תאי אחד - ומדובר במנגנון הישרדות המאפשר לנגיף לנצל מגוון רחב של תהליכים דומים"

"אולם עתה", הוסיף, "עולה החשש מפני התפתחות של עמידות ויראלית מסוג חדש. הנגיף, המנצל את העובדה שבתא המארח קיימים מנגנונים שונים שיכולים להוביל לאותו תוצר, יבצע מוטציה עצמית שתאפשר לו לנצל מנגנון מקביל, במידה שהראשון נחסם.

"אנחנו משערים כי יש יותר מנתיב תאי אחד - ומדובר במנגנון הישרדות המאפשר לנגיף לנצל מגוון רחב של תהליכים דומים. הרעיון החדשני שלנו מדגיש את ריבוי האפשרויות העומדות בפני הנגיף, במקרה שאחת מהדרכים חסומה עבורו. למשל, כאשר הדרך חסומה בידי מנגנונים תאיים טבעיים או תרופות - ואפילו במקרים אחרים שבהם מוטב לנגיף לעקוף מכשולים של הסביבה התאית ושל שלבי שיכפול שונים".

ג'נין מק'קופי, סטודנטית במעבדה של פרופסור עליאן, המחישה את הרעיון באמצעות איור שבו נראה HIV-1 כתמנון שזרועותיו מייצגות נתיבי השתלטות שונים. האיור הופיע על שער הגיליון.

איור הממחיש את דרכי ההתרבות האפשרות של נגיף ה-HIV (מקור: הטכניון)

איור הממחיש את דרכי ההתרבות האפשרות של נגיף ה-HIV (מקור: הטכניון)

בגיליון אוקטובר 2014 של כתב העת Cell Structure הציג צוותו של פרופ' עליאן השוואה בין החלבון הנגיפי אינטגראז הקיים הן בנגיף האיידס האנושי HIV-1 והן בנגיף FIV, מחולל איידס בקרב חתולים. הם גילו הבדלים חדשים שיוכלו לסייע בהבנה ובחיזוי התפתחות העמידות.

בשני הנגיפים, התגלה, מחדיר האינטגרז את ה-DNA של הנגיף לתוך ה-DNA של התא הנגוע, ואז משכפל עצמו. בכך מתאפשרת התפשטותו בגוף כולו.
"הנגיף הוא מעין סוס טרויאני, המשתמש בגנום המארח שלו כדי להשתלט עליו," הדגיש פרופ' עליאן. "כעת אנחנו מנסים לפתח את הרעיון הזה לעומקו בהקשר ל'ריבוי נתיבי ההתרבות' של נגיף ה-HIV, כאסטרטגיה חדשה לטיפול בחולי איידס".

נושאים קשורים:  חדשות,  הטכניון,  פרופ' אכרם עליאן,  HIV-1,  נגיף האיידס,  התרבות,  נגיפים
תגובות