דלקת

חוקרים איתרו פוטנציאל חדש לטיפול בדלקות ללא תופעות לוואי

טיפול בסטרואידים הוא נפוץ, אך מלווה בתופעות לוואי קשות; חוקרים אמריקאים מנסים לפתח דרך טיפול חדשה, שתנטרל אותן

22.01.2015, 00:02
תרופות (צילום: אילוסטרציה)

תגובות דלקתיות של הגוף הן חלק מהתגובה הטבעית של המערכת החיסונית, אולם במקרים של דלקות כרוניות הדבר עלול להוביל לפגיעה ברקמות. דלקות כרוניות מתרחשות במגוון מחלות, לרבות ארתריטיס, COPD, דלקות אוזניים והשמנת יתר. אחד הטיפולים הנפוצים ביותר לטיפול בדלקות כרוניות הוא באמצעות הורמונים גלוקוקורטיקואידים, אולם על פי מוביל המחקר הנוכחי,  ג'יאן דונג לי, שבדק את הסוגיה, האופן שבו הטיפול מפחית את התופעה הדלקתית לא היה ברור דיו עד כה.

מחקרי עבר גרסו שגלוקוקורטיקואידים עובדים באמצעות קשירה לקולטני גלוקוקורטיקואיד ולאחר מכן דיכוי וסתים פרו-דלקתיים, כגון: NF-κB ו-AP-1.

החוקרים מצאו, שעלייה בביטוי של IRAK-M באמצעות גלוקוקורטיקואידים גרמה להפחתה בתופעה הדלקתית

במחקר זה מצאו החוקרים, שגלוקוקורטיקואידים מגבירים את הביטוי של הקינאז הקשור לרצפטור אינטרלוקין 1 (IRAK-M), הממלא תפקיד מהותי בוויסות תגובות דלקתיות.

החוקרים ביצעו ניסוי בעכברים שסבלו מדלקות, אשר נגרמו באמצעות החיידק המופילוס אינפלואנזה אשר ידוע כגורם למנינגיטיס ולארטריטיס ספטי. הם מצאו, שעלייה בביטוי של IRAK-M באמצעות גלוקוקורטיקואידים גרמה להפחתה בתופעה הדלקתית, בעוד שמתן גלוקוקורטיקואיד לעכברים שנעדרו IRAK-M לא הוביל לתוצאה זהה.

על פי הממצאים, העלייה בביטוי של IRAK-M גרמה לחסימת הפעילות של חלבוני מפתח שמעודדים דלקת, ולדברי החוקרים התוצאות מספקות תובנות חדשות לגבי התפקיד שממלאים גלוקוקורטיקואידים בדיכוי דלקות.

לדברי ד"ר לי, תוצאות המחקר עשויות להוביל לפיתוח אסטרטגיות טיפוליות חדשות, אשר יהיה בהן את הפוטנציאל לנטרל את תופעות הלוואי החמורות שנצפות כיום בשימוש ארוך טווח בגלוקוקורטיקואידים.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Miyata M, Lee J-Y, Susuki-Miyata S, et al. Glucocorticoids suppress inflammation via the upregulation of negative regulator IRAK-M. Nature Communications, 14th January 2015;6:6062.

נושאים קשורים:  דלקת,  גלוקוקורטיקואידים,  IRAK-M,  סטרואידים,  תופעות לוואי,  קינאז,  מחקרים
תגובות