חדשות

מחקר ב"איכילוב": העור ממלא תפקיד מרכזי בגרימת מחלות אלרגיות

ביה"ח מסר כי המחקר מוכיח את הסברה כי פגם ראשוני במבנה המחסום העורי עשוי לגרום לאלרגיות; הממצאים עשויים להוביל לשיטות טיפול חדשות

קבוצת חוקרים בראשותו של פרופ' אלי שפרכר, מנהל מחלקת עור במרכז הרפואי סוראסקי שבתל-אביב ("איכילוב") ומאוניברסיטת ת"א ופרופ' קטי גרין מאוניברסיטת נורתווסטרן שבארה"ב, מדווחת בכתב העת Nature Genetics, כי יחידות חלבוניות קטנות בשם דזמוזומים, המהוות חלק חשוב של המחסום העורי, משחקות תפקיד חיוני במניעת מחלות אלרגיות.

המחקר התבצע על רקע העלייה הבלתי-מוסברת בשנים האחרונות במספר מקרי מחלות אלרגיות בכלל, ומחלות עור אלרגיות בפרט (כגון דלקת עור אטופית). כיום, חוקרים רבים סבורים כי הדבר עשוי לנבוע מפגם ראשוני במבנה המחסום העורי. מחסום זה ממוקם בשכבות העליונות של העור ואחראי על שמירת מרכיבים חיוניים בעור, ומניעת כניסתם של גורמים חיצוניים מזיקים, כולל כאלה המסוגלים לעורר תגובה חיסונית לקויה.

בית החולים מסר כי תוצאות המחקר מספקות הוכחה לסברה זו, מה שצפוי להוביל לשינוי בגישה לפיתוח תרופות חדשות לתופעות אלרגיות.

ד"ר ליאת סמואלוב, שהובילה יחד עם ד"ר עופר שריג את המחקר במרכז הרפואי סוראסקי-איכילוב, אמרה: "הדזמוזומים אחראים על הצמדת תאי העור זה לזה. מצאנו כי מרכיב חשוב של הדזמוזומים בשם דזמוגלאין 1 חסר בעור חולים הלוקים במחלה בשם תסמונת SAM, הבאה לידי ביטוי בתגובה עורית אלרגית קשה".

שריג הוסיף: "המחלה נגרמת כתוצאה מהפרעה בבניית קשרים בין תאיים בשכבות העליונות של העור, מה שמאפשר לחלבונים שונים לחדור דרך העור ולעורר תגובה חיסונית מופרזת. המעניין אף יותר הוא שכשנבדקו במעבדה תאים שהופקו מעור החולים, נמצא שתאים אלה מפרישים עצמונית מגוון מתווכים של התגובה האלרגית. במובן זה, תוצאותינו מעלות שאלות לגבי תפקידה הראשוני של מערכת החיסון בגרימת אלרגיה, מה שכמובן צפוי להצביע על אסטרטגיות טיפוליות חדשות בדלקת עור אטופית ותופעות אלרגיות אחרות".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי ת"א,  דזמוזומים,  דלקת עור אטופית,  אלרגיה,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
מאמי
29.08.2013, 16:35

עופר! עופר! עופר!
לי-את!לי-את!לי-את!
אלי!אלי! אלי!

שי
28.11.2013, 23:35

הרבה מאד תיירים רפואיים מגיעים לטיפולים רפואיים
http://www.isramedicine.co.il