HIV

ביה"ח איכילוב: ביצענו השתלת כליה בין בני זוג נשאי HIV - לראשונה בעולם

בית החולים דיווח כי ההליך הניתוחי, שבוצע לפני כמה חודשים ונחשב לראשון מסוגו בעולם, פותח פתח להשתלות נחוצות בין חולי ונשאי HIV

בית החולים איכילוב דיווח בשבוע שעבר כי ביצע השתלת כליה בין בני זוג, כאשר גם הנתרם וגם התורמת היו נשאי HIV; הניתוח בוצע ע"י צוות מנתחי השתלות (כליה, לבלב וכבד): ד"ר עידו נחמני, ד"ר יעקב גויכמן, ד"ר אורי ויזל והוא תוצאה של שיתוף פעולה בין צוות יחידת ההשתלות של החטיבה הכירורגית לבין צוות מרכז האיידס המטפל בנשאי ובחולי HIV.

לדברי בית החולים, זוהי ההשתלה הראשונה בעולם של כליה מן החי בקרב נשאי HIV (בדרום אפריקה האיברים נלקחים מתורמים עם מוות מוחי),שדרשה הכנה ארוכה ומדוקדקת ע"י צוות רב-מקצועי, שכלל בנוסף לצוות המנתח את ד"ר רוני ברוך מנהל מרפאת ההשתלות, ד"ר יבגני קצמן ממרכז האיידס ופאולינה כץ, מתאמת ההשתלות במרכז הרפואי. בנוסף, היו מעורבים בהכנות גם אנשי השירות הסוציאלי והשירות הפסיכולוגי.

התהליך דרש שינוי סוגי התרופות נגד הנגיף לשני בני הזוג על מנת לשפר את סיכויי ההצלחה של ההשתלה ולהימנע מהתנגשויות בין הטיפול נגד HIV לבין הטיפול הנוגד דחייה אשר ניתן לאחר הניתוח. לאחר שהתגבשו ההמלצות המקצועיות, הנושא הובא לאישור של ועדת ההשתלות המוסדית בראשות ד"ר אבי הסנר, וגם של ועדת ההשתלות הארצית, וזכה לתמיכה.

ד"ר רוני ברוך, מנהל המרפאה להשתלות במרכז הרפואי תל-אביב הסביר, כי "שימוש באיברים מנשאי HIV להשתלות עד כה לא נעשה בעולם, פרט לדרום אפריקה, שם הדבר מבוצע כבר שנים רבות ובהצלחה. על סמך הניסיון של דרום אפריקה וגם בעקבות הבנה הולכת וגוברת בעולם הרפואי כי מחלת ה-HIV כבר לא קטלנית כפי שחשבנו בעבר, הולכת ומתבססת הכרה בעולם המערבי של אפשרות לתרומות האיברים גם מנשאי הנגיף. איברים כאלה יושתלו כמובן רק באנשים שגם הם חיוביים ל-HIV".

הניתוח עבר בהצלחה. הגבר שזכה בתרומת כליה מאשתו הפסיק את טיפולי הדיאליזה להם נזקק במשך שנתיים לפני ההשתלה, וחזר לעבודה ולתפקוד מלא. גם הוא וגם אשתו ממשיכים טיפול קבוע נגד HIV ונמצאים במעקב צמוד ומסודר כאשר מצב מערכת החיסון ותפקוד הכליות של שניהם יציבים ותקינים גם היום, חודשים לאחר הניתוח, מסר בית החולים.

נושאים קשורים:  HIV,  השתלת כליה,  המרכז הרפואי ת"א,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות